Volg ons op twitter
AAA

rss | pdf

Relatie tekort aan vitamine D met ontwikkeling van kanker?

Door: Dieter Vorderhake

Recente studies hebben aangetoont dat vitamine D een enorme bijdrage levert ter voorkoming van het ontwikkelen van kanker. Een dagelijkse dosis tussen de 25 mcg en 50 mcg (1000 IU - 2000 IU) zou het risico van het krijgen van kanker met 30% to 50% verminderen. Tevens kan het de kans op hart en vaatziekten en diabetes drastisch verkleinen. Het probleem is echter dat u lang niet aan deze hoeveelheid komt via een natuurlijke weg of via voedsel.

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een prohormoon, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D. Vitamine D wordt door het menselijk lichaam zelf aangemaakt onder invloed van ultraviolet licht dat ook in zonlicht zit. Vervolgens wordt het door ons lichaam omgezet in bruikbare stoffen. De belangrijkste vitamine D is vitamine D3, cholecalciferol genaamd. De door het lichaam aangemaakte hoeveelheid is volgens studies niet voldoende en daarom dient het ook via ons voedsel binnen te komen. Er zijn niet veel voedselbronnen van vitamine D, vette vis is eigenlijk de enige die voldoende kan bijdragen. Het is daarom erg waarschijnlijk dat u ook niet via uw voedsel genoeg vitamine D binnen krijgt. Het is daarom aan te raden om extra vitamine D3 via voedingssupplementen binnen te krijgen.

ADI (aanbevolen dagelijkse inname) in Nederland

In Nederland is de wettelijk toegestane hoeveelheid vitamine die verwerkt mag worden in producten slechts 5 mcg. Dat betekent dat u ook volgens de wet in Nederland via voeding of multivitamine pillen niet genoeg vitamine D3 binnen krijgt. Bij drogisterijen kunt u echter wel vitamine D3 in pil vorm krijgen van 10 mcg. De Europese grens wordt waarschijnlijk opgetrokken tot 15 mcg. Via websites in bijvoorbeeld Amerika kunt u zelf pillen bestellen van 25 mcg, deze mogen helaas niet verkocht worden in Nederland. De volgens de studies aan te raden hoeveelheid vitamine D3 die dagelijks extra aanbevolen wordt is voor vrouwen anders dan voor mannen en is ook afhankelijk van leeftijd. Voor vrouwen, kinderen en ouderen licht de aanbevolen hoeveelheid hoger dan voor mannen. Zie ook het advies van de gezondheidsraad aan de minister van volksgezondheid, welzijn en sport: http://www.gezondheidsraad.nl/nl/adviezen/naar-een-toereikende-inname-van-vitamine-d en http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/200815c.pdf

Zonnen

Ook het waarschuwen voor zonnen volgens studies volstrekt onterecht. Het is juist belangrijk om veel zonlicht te genieten juist vanwege de natuurlijke aanmaak van vitamine D. Het bruin worden van de huid is een reactie van het lichaam op het moment dat het geen ultraviolet licht meer binnen wil krijgen. Maar pas op, het is wel van belang dat de huid tijdens het zonnen niet verbrandt! Zonnen in Nederland levert bijna geen resultaat op vanwege de hoek die de aarde in Nederland heeft ten opzichte van de zon. Rond de evenaar is dit veel gunstiger. Het is dus van belang dat juist in landen die boven de 40e breedte graad liggen (Nederland ligt op de 53e breedtegraad), extra vitamine D3 als supplement aan het voedsel wordt toegevoegd.

Bronnen

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18550652

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14985208

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16595781

vitamineD3.gif

Reacties